Ioanadeea's Blog

Enjoy…

Sedentarismul 9 Octombrie 2012

Sedentarismul este un termen medical folosit pentru a caracteriza stilul de viata fara activitate fizica regulata. Se regaseste in tarile dezvoltate sau in curs de dezvoltare si este caracterizat de citit, activitate in fata calculatorului sau vizionarea programelor TV pe toata perioada zilei fara exercitii fizice efectuate. Un stil de viata sedentar contribuie la numeroase cauze de deces care pot fi prevenite.

Lipsa exercitiilor fizice determina atrofierea muschilor, scurtarea si slabirea acestora cu cresterea succeptibilitatii la leziuni. In plus exercitiile fizice regulate este asociat cu functionarea sistemului imun, astfel o reducere a exercitiilor fizice este in general acompaniata de slabirea sistemului imunitar.

Lipsa activitatii fizice este una dintre principalele cauze de deces din lume. Inactivitatea fizica este estimata a cauza 1,9 milioane de decese global.
Efectele unui stil de viata sedentar pot contribui la anxietate, boli cardiovasculare, mortalitate la barbatii in virsta si dublarea riscului de deces la femeile virstnice, depresie, diabet, cancer de colon, hipertensiune arteriala, obezitate, osteoporoza.

Stilul de viata sedentar creste cauzele de deces si dubleaza riscul de boala cardiovasculara afirma OMS. Aproximativ 2 milioane de decese pe an sunt atribuite inactivitatii fizice, determinind OMS sa emita o avertizare asupra sedentarismului. Acesta este considerat a fi printre primele 10 cauze de deces din lume. Dupa studiile OMS 60% dintre persoanele din lume duc o viata sedentara.

Inactivitatea fizica, alaturi de fumat si dieta saraca devin componente ale vietii de astazi conducind la cresterea rapida a incidentei bolilor precum diabet, boli cardiovasculare sau obezitate.
Bolile cronice sunt astazi cauza principala de deces astazi in toate colturile lumii, exceptie facind Africa Sahariana, unde bolile infectioase cum este SIDA sunt cauza principala. Aceste boli pot fi in mare masura prevenite.

Printre masurile preventive recomandate de OMS se numara activitatea fizica moderata pentru 30 de minute pe zi, incetarea fumatului si alimentatia sanatoasa.
In plus fata de modificarile individuale ale stilului de viata se recomanda si adoptarea de tactici guvernamentale: creearea de rute sigure de mers pe bicicleta si alergat pe strazi, infiintarea de parcuri verzi, elaborarea de legi care sa pedepseasca fumatul in locuri publice si promovarea miscarii in aer liber in scoli, comunitati si servicii de sanatate.

Legatura dintre diabet, exercitii fizice si greutate:
Mentinerea greutatii proportionale inaltimii este o cale eficienta de a controla diabetul.
Exercitiile fizice pentru 30 de minute zilnic, cinci zile pe saptamina pot preveni prediabetul de a se transforma in diabet zaharat de tip II.
Daca o persoana are deja diabet tip II aceiasi cantitate de efort fizic o ajuta la minimalizarea riscurilor medicale si la ameliorarea conditiei patologice.

Alimentele sunt divizate in componente de baza, printre care se gaseste si glucoza eliberate apoi in singe. Pancreasul elibereaza insulina care permite glucozei sa intre in celule ca sursa de energie.
Cind oamenii sunt inactivi organismul nu poate folosi insulina eficient. Acest fenomen este cunoscut drept rezistenta la insulina. Apare cind pancreasul elibereaza si mai multa insulina pentru a ajuta, dar in loc sa transforme alimentele in energie le depoziteaza drept grasime. Cresterea de zaharuri in singe conduce la diabet de tip II.

Cum putem scapa de sedentarism:
– nu folositi masina pentru distante scurte, mergeti pe bicicleta sau pe jos
– folositi scarile si nu liftul
– luati pauze de plimbat in parc
– faceti exercitii acasa (jucati-va cu copilul, animalul de companie)
– mergeti la piscina
– adoptati un animal de companie, un ciine pe care sa-l scoateti la plimbare
– intercationati cu oamenii
– consumati multa apa si mai putina mincare.

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s