Ioanadeea's Blog

Enjoy…

Lipidele (grasimile) 21 August 2011

Filed under: Nutritie,Sfaturi utile — ioanadeea @ 12:33 am
Tags: , , , , ,

Surse principale vegetale : avocado, masline, nuci, alune, migdale, seminte, uleiuri vegetale. Grasimile furnizeaza organismului forma cea mai concentrata de energie. Un gram de lipide furnizeaza 9 calorii.

Numarul mare de calorii furnizate de grasimi fac din ele surse valoroase de energie in principal pentru sugari, si aceasta este, fara indoiala motivul pentru care laptele de mama contine atat de multe grasimi. Pe masura ce copilul creste, dupa intarcare nevoile lui de grasimi se micsoreaza, astfel ca trebuie evitate cantitatile excesive de alimente bogate in grasimi, intrucat acestea pot pune bazele obezitatii de mai tarziu in viata. Nu este nicio realizare in a avea un copil gras.

Grasimile mai sunt importante in organism si pentru absorbtia vitaminelor solubile in grasimi, si anume vitaminele A, D, E si K. De asemenea, grasimile incetinesc digestia si ofera satietate, aroma si gust hranei.

Grasimile sunt alcatuite din glicerina si acizi grasi. In functie de acizii grasi continuti, au proprietati diferite (saturate si nesaturate, solide si lichide).

Uleiurile vegetale (cu exceptia uleiului de cocos si palmier) sunt nesaturate (daunatoare pentru organism) si nu contin acizi grasi esentiali (exceptie fac unturile de peste).

Esentiale pentru organism si in special pentru creier si sistemul nervos sunt acidul linoleic (omega–6) si acidul linolenic (omega–3).
Alte functii ale acestor acizi grasi : producerea membranelor celulare, functionarea normala a inimii, reglarea tensiunii arteriale, intarirea sistemului imunitar (rezistenta impotriva bolilor), regularizarea coagularii sangelui, fertilitate, controlul metabolismului grasimilor, scaderea colesterolului.

Acestea se gasesc in germeni si cereale, in oleaginoase – seminte de in, de dovleac, floarea–soarelui, in nuci, migdale, uleiuri vegetale. Cea mai bogata sursa in acesti doi acizi grasi sunt semintele de in. In alimentatia vegetarianului, acestea trebuie sa existe aproape zilnic.

Colesterolul este o grasime aparte, un lipid compus care se gaseste numai in alimente de origine animala si pe care organismul nostru il fabrica, in principal in ficat. Desi este o substanta indispensabila vietii, atunci cand nivelul sau se ridica in sange, el tinde sa se depoziteze pe peretii arterelor, producand ateroscreloza.

Astfel, nivelul ridicat de colesterol din sange predispune la un risc mare de infarct de miocard, tromboza arteriala si lipsa de irigare sanguina a extremitatilor. Aportul zilnic de colesterol alimentar nu trebuie sa depaseasca 300 mg. Niciun aliment de origine vegetala nu contine colesterol. Colesterolul din organism poate fi stimulat insa la valori mari prin stres puternic sau continuu.

20–25% din aportul caloric zilnic total trebuie sa provina din grasimi. Exista riscuri legate atat de un consum prea mare de grasimi, dar si de un consum insuficient de grasimi. Cea mai buna cale de a include grasimile in alimentatia copilului este includerea zilnica in alimentatie a nucilor, alunelor, semintelor, maslinelor, a fructului de avocado, etc. Borcanelul cu seminte pisate nu trebuie sa lipseasca din frigiderul vegetarienilor, de unde se vor adauga la mancare 1–2 ligurite pe zi.

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s