Ioanadeea's Blog

Enjoy…

Glucidele (hidratii de carbon, zaharurile) 20 August 2011

Surse principale de glucide: cerealele, leguminoasele, fructele, legumele bogate in amidon.

Glucidele constituie sursa principala de energie pentru fiintele omenesti. Deoarece sugarii si copiii au nevoie de doua–trei ori mai multa energie per unitate de greutate corporala fata de adulti, alimentele bogate in glucide trebuie sa constituie o parte substantiala a dietei lor. Sugarul primeste suficiente glucide din laptele de mama sau formula de lapte care i se administreaza. Zaharul principal din laptele de mama este lactoza, denumita si „zaharul din lapte”. Dupa intarcare, alimentele vegetale devin sursa principala de glucide.
Un gram de glucide furnizeaza organismului 4 calorii.

Glucidele sunt simple si complexe.

Glucidele simple: sunt zaharuri rapide, pentru ca se descompun si trec repede in sange, ceea ce constituie si un avantaj, dar si un inconvenient, prezenta lor in cantitate mare in sange putand imbolnavi organismul prin suprasolicitarea pancreasului care trebuie sa secrete mai multa insulina (ceea ce duce la diabet). Cand sunt in exces in organism, sunt transformate de ficat in grasimi.
Exemple de glucide simple: glucoza, fructoza, galactoza, lactoza, maltoza.
Exemple de alimente ce contin glucide simple: zaharul, mierea, fructele, laptele.

Glucidele complexe: sunt descompuse treptat in glucoza in tubul digestiv si trec lent in sange, mentinand nivelul constant de glucoza de–a lungul multor ore. Datorita acestei propietati, ele sunt foarte benefice pentru organism.
Exemple de glucide complexe: amidonurile si fibrele alimentare.

Exemple de amidonuri: amilaza, amilopectina, etc.
Exemple de alimente ce contin amidonuri: boabele de cereale, cartofii, fasolea, soia, lintea, etc.

Exemple de fibre alimentare: celuloza, hemiceluloza, lignina, etc.
Fibrele alimentare se gasesc numai in alimentele vegetale, in cantitatea cea mai mare gasindu–se in cerealele integrale (cu tot cu coaja, nedecorticate) si in leguminoase, dar si in legume si fructe.

Glucidele simple si amidonurile furnizeaza caloriile de care are nevoie corpul, iar fibrele asigura functia digestiva si echilibreaza fluctuatiile zaharului din sange.

Glucidele trebuie sa furnizeze 60–70% din caloriile unei zile.

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s