Ioanadeea's Blog

Enjoy…

Regimul vegetarian – sanatos sau nu? 1 Decembrie 2010

Regimurile drastice, care interzic consumul de carne sau oricare alt produs de natura animala, au existat sub diferite forme de-a lungul istoriei omenirii, fie ca au fost bazate pe motive religioase, fie, mai nou, bazate pe concepte morale sau ecologice.

Care sunt efectele unui regim vegetarian asupra organismului?
Regimul vegetarian are in general efecte benefice asupra organismului. In primul rand, supunem organismul unui efort mai mic de digestie, de asemenea, fibrele continute sunt esentiale pentru detoxifierea organismului si diminueaza riscul aparitiei unor afectiuni, precum: hipercolesterolemia, diabetul zaharat, hipertensiunea arteriala si cancerul de colon.

Legumele si fructele contin o cantitate mare de antioxidanti, care sunt de un real folos in lupta cu cancerul, cu afectiunile cardiovasculare sau imbatranirea precoce.
Daca dorim neaparat sa renuntam la consumul de carne, de preferat ar fi sa adoptam un regim ovo-lacto-vegetarian, care sa asigure proteine animale provenite din oua, lapte si derivate lactate.

Un consum exagerat de fibre provenite din vegetale nu poate fi metabolizat complet de organism si de multe ori poate produce iritatii la nivelul aparatului digestiv. Regimul vegetarian este carential in vitamina B12, esentiala pentru functionarea normala a organismului.

Este indicat sa se renunte la consumul de carne grasa, mezeluri, afumaturi. Se poate consuma in schimb peste (ton, somon, hering, sardine, macrou), care aduce organismului un aport de acizi omega 3, deosebit de benefici organismului.

Totodata, este indicat sa se diminueze consumul de glucide rafinate (in special produsele de patiserie, cofetarie), inlocuindu-le cu un consum moderat de miere (de tei, salcam), care aduce in plus un aport de vitamine si minerale. Consumul excesiv de fainoase trebuie evitat.

Se pot consuma legume, de preferat cat mai putin prelucrate termic (salate, sucuri), fructe in stare proaspata.

Regimul vegetarian este contraindicat femeii gravide si celei care alapteaza, la fel si copiilor aflati in perioada de crestere, dar si persoanelor cu diferite afectiuni, care ar trebui sa urmeze un regim igieno-dietetic adaptat problemelor pe care le prezinta.

Se pot acoperi toate nevoile nutritionale ale organismului printr-un regim vegetarian?
Un regim vegetarian pur „pradeaza” organismul de proteine de calitate superioara, cele de origine animala, proteinele de origine vegetala (continute de mazare, naut, fasole, legume verzi, fructe si uleiuri vegetale, cereale, legume si fructe uscate, paine, faina, paste, orez, gris) sunt mult mai sarace sau nu contin deloc aminoacizi esentiali, deosebit de importanti pentru buna functionare a organismului uman.

Fierul se gaseste in cantitati mari in carnea rosie. Cel continut in unele vegetale (seminte de soia si cereale) este mai greu absorbit si metabolizat, in comparatie cu cel din carne.

Carenta de vitamina B12 (care se gaseste in principal in carne, lactate si oua) poate antrena anemii grave si afectiuni ale sistemului nervos si circulator; in acest caz este indicat consumul de cereale cu adaos de vitamine.

Deficitul de calciu (continut in lapte si derivate) poate fi ameliorat prin consumul de lapte din soia si branza tofu.

Carenta de vitamina D (vitamina prezenta in uleiul de peste), in special la copii, poate antrena aparitia rahitismului, cu tulburari de crestere si afectiuni ale oaselor.

Se recomanda administrarea suplimentelor alimentare?
Administrarea suplimentelor alimentare nu este recomandata decat in cazul existentei unor carente reale si numai la indicatiile unui medic. De multe ori, acumularea unei cantitati prea mari de vitamine este mult mai nociva decat carenta acesteia. Nu putem suplini absenta unor vitamine si minerale naturale prin adaugarea unor produse care contin diferite suplimente, de multe ori sintetice sau in cantitati necorespunzatoare.

De asemenea, exista o competitie in ceea ce priveste absorbtia unor elemente in defavoarea altora, de exemplu, un exces de calciu inhiba absorbtia magneziului si fierului.

Exista situatii exprese care necesita administrarea de suplimente, dar numai la indicatiile unui medic: administrarea de calciu si vitamina D la cei care nu consuma produse lactate sau la femeile aflate in premenopauza sau menopauza, pentru prevenirea osteoporozei; administrarea de acid folic si vitamine la femeile gravide; administrarea de vitamina B12 la persoanele cu regim strict vegetarian.

Trebuie retinut faptul ca putem adopta o dieta vegetariana pe perioade scurte de timp (de exemplu, o zi/saptamana sau o saptamana/luna), care va avea efecte benefice asupra organismului si fara a antrena reactii adverse.
Aceasta perioada va permite organismului sa realizeze detoxifierea, adica eliminarea toxinelor provenite din mediul exterior (aer, mancare, apa) sau a propriilor deseuri metabolice.

Se vor consuma fructe si legume crude (sub forma de salate sau sucuri), fructe uscate: stafide, smochine, curmale, caise, cereale integrale, nuci, seminte si alune (neprajite), miere 1-2 lingurite pe zi, ulei de masline presat la rece adaugat la salata de cruditati, minim 1,5-2 l de lichide/zi, sub forma de apa plata sau ceaiuri (ceaiurile pot favoriza detoxifierea organismului prin actiune diuretica, purgativa, sudorifica).

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s