Ioanadeea's Blog

Enjoy…

Carentele de vitamine la copii 25 Septembrie 2010

Micutii au nevoie de o alimentatie bogata in vitamine si minerale. Daca aceste elemente nu sunt in cantitate suficienta in organism, apar problemele de sanatate.

Produsele cu vitamine si minerale pentru sugari si copii se gasesc pe piata fie sub forma lichida (solutii, siropuri, picaturi) – recomandabile sugarilor si copiilor mici, fie sub forma de tablete masticabile pentru copii mai mari de trei ani.

Suplimentele de vitamine si minerale sunt recomandate copiilor cu riscuri nutritionale (malabsorbtie intestinala si boli hepatice, boli cronice, perioada de convalescenta, regim alimentar impotriva obezitatii, anorexie/dieta dezechilibrata/apetit alimentar capricios etc). Suplimentele nutritive nu pot substitui o alimentatie sanatoasa.

Nu-i administra copilului suplimente nutritive fara recomandarea doctorului pediatru!

Inca din primele zile de la nastere, mamicile trebuie sa aiba grija ca puiutii lor sa fie hraniti corect si suficient. Laptele de mama contine toate elementele nutritive de care are nevoie bebelusul. Dar vitamina D se gaseste in laptele mamei in cantitate destul de mica, asa ca sugarul trebuie sa faca cunostinta cu soarele (nu expunerea pe plaja) pentru ca organismul celui mic sa produca singur vitamina D.

Medicii recomanda ca toti bebelusii alaptati la san sa ia un supliment de vitamina D. Daca bebelusul are un deficit de vitamina D, se poate confrunta cu rahitism carential. Boala este intalnita in copilarie, mai ales in perioadele de crestere rapida.

Rahitismul se traduce prin oase fragile, deformate, o intarziere a dezvoltarii psihice, inte-lectuale si motorii a copilului. Uneori, pot aparea pneumonii si convulsii pe acest fond.
Daca ai un copil mai maricel, cand il trimiti la mare, intrerupe tratamentul cu vitamina D cu doua saptamani inainte de a pleca, perioada cat sta acolo si dupa cura heliomarina.
Daca nazdravanul si-a rupt piciorul sau mana, are o parte a corpului in ghips, va trebui sa-i intrerupi tratamentul cu vitamina D pe toata durata imobilizarii si inca o perioada dupa aceea.

Cum previi rahitismul?
Daca vrei sa feresti copilul de rahitism, tine cont de urmatoarele sfaturi pentru a preveni boala.
– scoate bebelusul la aer si la soare, inca din primele zile de viata.
– daca e frig afara, imbraca-l bine si plimba-te putin cu el.
– vara, fereste-l de razele soarelui, protejandu-i capul cu o palariuta.
– nu infofoli sugarul in scutece! Mobilizarea redusa limiteaza depunerea normala de calciu in oase.
– nu duce bebelusul sub un an la mare !

Cea mai mare parte a vitaminei D naturale se formeaza in piele, sub influenta luminii soarelui. Iar pentru aceasta, o plimbare zilnica de doua-trei ore in parc e suficienta.

Urmeaza prescriptia medicului pediatru.
Suplimentele de vitamina D (D2 sau D3) au rolul de a preveni rahitismul. Ele se prescriu astfel: pentru copiii de la sapte-opt zile pana la 18 luni: 500-1000 UI zilnic, in picaturi sau tablete (dizolvate), pentru copiii de la 18 luni pana la 13-15 ani aceeasi doza, dar luata numai in sezonul rece: in lunile care au litera R in numele lor.

Nu mari doza de vitamina D! O cantitate prea mare poate fi daunatoare copilului. Asadar, daca vrei sa-i dai multivitamine care contin si vitamina D, consulta intai medicul pediatru! El probabil iti va recomanda sa intrerupi administrarea vitaminei D.

Daca alaptezi, dar urmezi o dieta bazata exclusiv pe alimente vegetale, ar fi bine sa completezi alimentatia bebelusului cu vitamina B12. Pentru un copil de sase-doisprezece luni se recomanda 0,5 mg de vitamina B12, iar pentru un copil de unu-trei ani, de 0,7 mg.

Nu mari insa dozele, fiindca acestea ar putea fi toxice. Discuta cu medicul inainte. Copiii maricei pot consuma cereale, lapte de soia si alimente de origine animala. In toate acestea, se gaseste cobalamina (vit. B12).

 

2 Responses to “Carentele de vitamine la copii”

  1. FLORENTINA Says:

    va rog sa imi spuneti ce inseamna convulsi,cursa heliomarina ,unde se gasesc vitaminele d2- d3 in ce produse? si vitamina b 12?

    • ioanadeea Says:

      Convulsiile sunt contractii involuntare bruste, tonice, clonice tonico-clonice ale unuia sau mai multor grupe de muschi care apar in accese si sunt unsotite sau nu de pierderea cunostintei.

      Cura heliomarina – aerul marin, apa sarata, namolul si algele sint medicamentele prin care putem tine sub control numeroase boli – climatul marin actioneaza benefic asupra circulatiei periferice, respiratiei, dar si asupra inimii – baile in mare, baile de soare cresc rezistenta la boli, imbunatatesc circulatia sanguina, au efect tonic asupra pielii si intregului organism – de aceea, este bine sa profitam de mare si sa facem o cura heliomarina la orice virsta.

      Sursele alimentare de vitamina D nu sunt prea numeroase, in principal lactate si peste. Alimentul cel mai bogat este pestele gras. Daca insa nu este consumat in mod regulat nu ai cum sa asiguri cantitatea necesara. De aceea, este bine sa mananci cel putin o data pe saptamana unul din pestii urmatori: somon, hering, sardine, pastrav, ansoa, care aduc intre 10-20 mg vitamina D la portie. Macroul, tonul, tiparul aduc doar 3-7 mg la portie. Ouale si anumite soiuri de carne contin foarte putin vitamina D.
      Vitamina D, această importantă vitamină se găsește în germenul grâului, în uleiurile vegetale, în numeroase vegetale proaspete. De asemenea, în laptele integral, în unt, în gălbenușul de ou, în ficatul peștilor (ulei de ficat de morun), în peștii grași (heringi, sardele ș.a.), în polen.

      În realitate, distingem sub denumirea de vitamina D:
      – Vitamina D2, extrasă din uleiul de ficat de pește și, pe de altă parte, rezultând din iradierea provitaminei D3, conținută în piele;
      – Vitamina D3 sau calciferol — produs al iradierii provitaminei D2 (sau ergosterol), conținută în vegetale (drojdii).

      Vitamina B12 constituie cel mai puternic factor antianemic cunoscut pana in prezent. Desi este hidrosolubila, B12 se acumuleaza totusi, intr-o masura oarecare, in ficat, rinichi, plamani si splina. Cantitatea de vitamina ramasa nu este importanta si nu poate avea un efect toxic.

      Surse de vitamina B12
      Vitamina B12 se gaseste cu precadere in produsele de origine animala:
      – carne de pui, vita, porc, mai ales in ficat;
      – lapte, produse lactate;
      – oua;
      – fructe de mare: crabi, stridii, scoici;
      – somon, ton.
      Pentru vegetarieni, alegerea perfecta sunt cerealele fortificante pentru micul dejun.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s