Ioanadeea's Blog

Enjoy…

Supraponderalii si durerile de spate 14 Iunie 2010

Filed under: Afectiuni ortopedice,Sfaturi utile — ioanadeea @ 12:49 am
Tags: , , , ,

Persoane supraponderale sau obeze care suferă frecvent de dureri de spate nu sunt conştiente de faptul că excesul de greutate poate cauza apariţia acestor dureri. Orice greutate suplimentară, în acest caz, creşte presiunea exercitată la nivelul coloanei vertebrale. Obezitatea este foarte rar singura cauză a durerii de spate, dar este frecvent un factor ce agravează o durere preexistentă.

Obezitatea poate fi măsurată cu ajutorul indicelui de masă corporală ( BMI – Body Mass Index ). Valoarea exactă se calculează împărţind greutatea exprimată în kilograme la pătratul înălţimii exprimat în metri. O valoare între 25 si 29,9 relevă o persoană supraponderală, iar depăşirea valorii de 30 defineşte obezitatea.

Cauzele durerilor de spate privind obezitatea
Multe dureri de coloană se agravează atunci când purtăm orice greutate la nivelul spatelui. O greutate în plus creşte stresul la nivelul segmentului afectat care trebuie sa suporte toată această încărcătură adiţională.
Persoanele obeze au frecvent majoritatea grăsimii, în exces, dispusă în zona abdomenului. Această greutate excesivă dispusă frontal, creşte presiunea la nivelul porţiunii inferioare a spatelui. Greutatea nu este distribuită uniform şi prin urmare pot să apară contracturi şi dureri ale muşchilor spatelui, foarte asemănatoare celor care apar în cazul femeilor însărcinate. Rezultatul este adeseori înclinarea anterioară a pelvisului şi accentuarea curburii coloanei lombare ducand la hiperlordoză. Postura are astfel de suferit şi poate să apară durere şi la nivelul porţiunii cervicale a coloanei.

Sedentarismul, care este un factor de risc pentru obezitate, creşte la rândul lui incidenţa durerilor de spate.
Persoanele obeze nu fac exerciţii la fel de des comparativ cu persoanele normoponderale datorita oboselii care apare mai rapid şi dificultăţilor de respiraţie. Această lipsă de exerciţiu contribuie la slăbirea tonusului şi reduce stabilitatea la nivelul muşchilor spatelui, care nu au aceeaşi rezistenţă la stres sau durere precum muşchii puternici, sănătoşi. Muşchii bine dezvoltaţi şi antrenaţi protejează discurile intervertebrale şi cresc capacitatea de încărcare şi rezistenţă a coloanei vertebrale.
Obezitatea agravează aproape toate tipurile de durere de spate. Poate fi şi cauza primară a unor dureri musculare, în special din regiunea inferioară a spatelui. Kilogramele în plus, contribuie la accelerarea degenerării discurilor intervertebrale ducand la o incidenţă crescută a heniilor de disc, favorizează apariţia osteoporozei şi sunt una din cauzele principale ale fracturilor de stres vertebrale la vârstnicii obezi.

Recomandări pentru durerile de spate cauzate de obezitate
Obezitatea este un inamic demn de luat în seamă, pentru că ea reduce atât cantitatea, cât şi calitatea zilelor care ne rămân de trăit. Pe lângă riscul crescut de durere la nivelul spatelui, incidenţa crescută de boli cardiace, hipertensiune arterială, diabet, accident vascular cerebral, litiază biliară, cancer de colon şi alte probleme importante de sănătate, toate asociate obezităţii, ar trebui să ne pună in gardă.

Cel mai bun lucru pentru spate şi pentru sănătate în general, este scăderea în greutate prin reducerea aportului şi reeducarea obiceiurilor alimentare, dar şi prin exerciţii fizice efectuate în mod regulat.
Pentru a preveni apariţia durerilor de spate trebuie sa:
– duceţi o viaţă activă si anume: mers pe jos, plimbari, sau, dacă e posibil, înot sau aerobic;
– observaţi şi învăţaţi regulile igienei posturale, astfel puteţi adopta în fiecare zi posturi şi mişcări ce solicită mai puţin coloana vertebrală şi muşchii;
– menţineţi musculatura spatelui într-o stare bună. Musculatura abdominala trebuie tonifiata alături de musculatura paravertebrala reducand astfel incidenţa durerilor de spate.

Durerile acute de spate sunt cauzate frecvent de obiceiuri posturale deficitare. În acest caz, durerea poate fi îndepărtată cu ajutorul exerciţiilor.
Iată două dintre cele mai importante si eficiente exercitii pentru reducerea durerilor de spate:

Exerciţiu nr 1: Din pozitia culcat pe spate cu membrele inferioare flectate, departate si talpile pe sol, basculati usor bazinul anterior (in sus) si mentineti pozitia 6 secunde si revenire. Exercitiul se repata de 10 ori in 2 serii.

Exerciţiu nr 2: Din aceeasi pozitie ca la exercitiul nr 1, duceti cate un genunchi la piept, apucarea lui cu mainile si ridicarea capului de pe perna, in ideea atingerii fruntii de genunchi. Se lucreaza alternativ si se mentine pozitia 6 secunde si revenire. Se fac 10 perechi in 2 serii.

 

2 Responses to “Supraponderalii si durerile de spate”

  1. dela89la49 Says:

    Da, eu sunt obeză și am dureri de spate. De ceva vreme merg la înot, fac cursuri cu un instructor, care îmi recomanda anumite mișcări. Parcă e un pic mai bine, dar trebuie să mai dau jos mult ca să ajung la un minim confort. Îmi place mult blogul tău, felicitări!

    • ioanadeea Says:

      Multumesc. Iti recomand sa-ti schimbi deta, modul de viata, sa faci multa miscare dar fara sa-ti suprasoliciti organismul. Inotul este foarte bun pt ca e un efort aerob, unde consumi multe calorii. Este foarte important sa slabesti pt a-ti proteja articulatiile, care in timp ar putea sa-ti dea batai de cap. Aaaaa, si renunta la mancarea tip fast food. Dc te pot ajuta cu ceva, te rog nu ezita sa ma intrebi. Zi buna.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s