Ioanadeea's Blog

Enjoy…

Substante nutritive esentiale pentru copii 13 Mai 2010

In rolul tau de parinte, ai control total asupra alimentatiei celui mic si il poti ajuta sa inceapa cu dreptul. Poti selecta alimentele din regimul sau si poti decide sa introduci alte alimente atunci cand el mai creste.
Nevoile nutritive ale unui copil sunt mai mari decat ale unui adult, pentru ca cel mic se afla in plin proces de crestere.

Cele mai importante substante nutritive necesare in cresterea copilului si rolul lor:

Proteinele
Proteinele au rol de dezvoltare a celulelor, a muschilor si a organelor. Cei mici au nevoie de cat mai multe proteine, mai multe chiar decat adultii, datorita ritmului de crestere mai accelerat. Un copil are nevoie de aprox. 150 grame de mancare bogata in proteine pe zi.
Surse: laptele matern, laptele praf, peste, branza, iaurt, carnea slaba, fasole si alte leguminoase.

Calciul
Este o substanta minerala care contribuie la cresterea oaselor si a dintilor si ajuta la functionarea si intarirea muschilor. Cu cat oasele devin mai sanatoase in copilarie, cu atat vor fi mai sanatoase in viata adulta. Absorbtia calciului este favorizata de prezenta in corp a vitaminei C.
Surse: laptele matern, laptele praf, laptele de provenienta animala, iaurt, branza, melasa, anghinare, legumele de culoare verde inchis, fasolea si alte leguminoase, semintele de susan, soia si laptele de soia.

Zincul
Zincul fortifica sistemul imunitar si favorizeaza cresterea.
Surse: germenii de grau, carnea de vita, laptele de provenienta animala, fasolea si alte leguminoase, porumb.

Fierul
Este o substanta minerala care produce hemogoblina. Hemogoblina are un rol esential in transportul oxigenului prin sange la toate celulele corpului. Fierul ajuta si la o buna functionare a creierului. Bebelusii ce se nasc la termen au o rezerva naturala de fier ce le este suficienta timp de sase luni, dar primesc fier si din laptele matern sau laptele praf imbogatit cu fier. Absorbtia fierului este intensificata de prezenta vitaminei C.
Atentie: laptele de vaca incetineste absorbtia fierului.
Surse: laptele matern, laptele praf imbogatit cu fier, carnea de vita, carnea de miel, carnea de porc, carnea de pasare, ficatul, fasolea si alte leguminoase (inclusiv soia), anghinarele, dovleacul, cartofii dulci, smochinele, prunele, caisele, melasa, painea si pastele din grau integral, legumele verzi cu frunze, fulgii de cereale pentru bebelusi.

Grasimile
Nevoia de grasimi a unui bebelus o depaseste pe cea a unui adult. Tesutul cerebral este alcatuit in mare parte din grasimi. Acestea ajuta organismul sa produca hormoni. Grasimile mono si polinesaturate, mai ales acizii grasi omega 3, sunt cele mai bune tipuri de grasimi.
Surse: laptele matern, laptele praf, somonul, uleiul de in, avocado, uleiurile extrase din fructe si legume, iaurt, branza, oua, carne de vita, carne de pasare.

Fibrele
Fibrele mentin buna functionare a sistemului digestiv si regularizeaza cantitatea de colesterol din sange.
Atentie insa: prea multe fibre in alimentatia bebelusilor pot interfera cu absorbtia mineralelor si pot provoca diaree.
Surse: fructe, legume, cereale, orez brun.

Vitamina A
Contribuie la sanatatea ochilor, a pielii si a dintilor si intareste sistemul imunitar.
Surse: ficat, morcovi, cartofi dulci, dovleac, caise, pepene galben, ton.

Vitamina C
Contribuie la intarirea muschilor si a oaselor, mareste absorbtia de fier, are proprietati antioxidante si fortifica sistemul imunitar.
Surse: ardei grasi galbeni, broccoli, pepene galben, capsune, guave.

Vitamina D
Rolul cel mai important al vitaminei D, este de intarire a oaselor. Din cauza ritmului rapid de crestere a oaselor, copiii sub doi ani au nevoie de mai multa vitamina D decat are nevoie un adult.
Surse: laptele matern, peste, iaurt, branza, oua, ficat, suplimente alimentare cu vitamine.

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s