Ioanadeea's Blog

Enjoy…

Maladia Scheuermann (hipercifoza juvenila) 1 Mai 2010

Maladia Scheuermann este o patologie de crestere, aparand in timpul dezvoltarii corpului. In cadrul acestei boli se produc anumite modificari la nivelul corpurilor si spatiilor intervertebrale. Se produc leziuni ale cartilajelor vertebrale cauzate de o circulatie sangvina insuficienta.

Fortele deformante sunt mai accentuate la marginea anterioara a vertebrelor, astfel vertebrele devin mai subtiri anterior favorizand aparitia cifozei.
Rezultatul acestor modificari este o cifoza dorsala ( spate rotund sau cocoasa ) sau dorso-lombara accentuata. Inconstant, in functie de stadiul bolii, se asociaza si durerea. Durerea este direct legata de activitatea fizica. In repaus ea se reduce pana la disparitie.
Boala poate da si complicatii grave, cum ar fi cele cardiace, respiratorii si deficitele neurologice. Boala apare mai frecvent intre 13 si 16 ani si este mai frecventa la sexul masculin. Poate debuta chiar si inainte de varsta de 10 ani. Intre 10 si 20 ani se constituie cifoza. Vertebrele capata o forma cuneiforma si coloana ajunge sa aiba o rigiditate deosebita.

Examenul clinic evidentiaza la un adolescent in perioada de crestere:
– prezenta durerii nontraumatice, durerea este regionala si este legata de activitatea fizica (scade in repaus);
– hipercifoza (localizarea “varfului” curburii – prezenta gibusului);
– asocierea altor tulburari de statica vertebrala – frecvent a hiperlordozei lombare si scoliozei, uneori a spondilolistezei;
– eventuala inegalitatea de membre inferioare;
– dezvoltarea insuficienta a masei musculare (regional si general);
– mobilitatea coloanei vertebrale (reductibilitatea este mica);
– afectarea pulmonara, cardiaca si neurologica(extrem de rara);
Se efectueaza radiografia coloanei vertebrale dorsale – fata si profil (minim), eventual si in hiperextensie.

Criterii de diagnostic:
– hipercifoza ireductibila (T4 – T12) peste 40 grade;
– cifoza normala a coloanei dorsale(T4 – T12) este de cca. 35 grade;
– prezenta hernii Schmorl;
– marirea antero-posterioara a corpilor vertebrali (semnul Knutsson);
– aspect neregulat al platourilor vertebrale;
– hernii retromarginale anterioare;
– anomalii de osificare marginala anterioara;
– pensari discale.

Complicatii:
– dureri cronice dorsale;
– progresia (hiper)cifozei;
– afectare cardiaca;
– deficite neurologice (datorate compresiei prin chist epidural sau prin angulatie vertebrala mare).

Prognosticul:
– descoperirea precoce – inainte de pubertate – scade riscurile si creste posibilitatea de tratament;
– descoperirea tardiva duce la ineficacitatea tratamentului corectiv;
– durerea in general inceteaza odata cu maturizarea;
– hipercifoza persista, alaturi de alte modificari locale.

Tratamentul este individualizat si depinde de:
– varsta pacientului;
– severitatea hipercifozei;
– existenta durerii;
– afectarea respiratorie sau neurologica.

Forme de tratament:
Înainte de corset, se vor face mobilizari ale coloanei în toate axele si planurile, insistandu-se pe extensie.
Corsetul de gips se va pune în doi timpi: mai întîi se fixează bazinul în cifoză (ştergerea lordozei) şi după o perioadă de acomodare se trece la al doilea timp cînd şi regiunea toracală se fixează în extensie.

Tratamentul kinetic cuprinde:
– posturari corective si hipercorective ale coloanei vertebrale;
– gimnastica respiratorie, pentru menţinerea elasticităţii toracelui, tonifiand musculatura inspiratoare (romboidul, dinţatul mare, pectoralul mic);
– gimnastica vertebrală pentru îndreptarea coloanei cervico-dorsale, cu alungirea pectoralului mare şi tonificarea musculaturii care fixează omoplaţii (dinţatul mare, romboidul, trapezul mijlociu şi inferior);
– mobilizari ale coloanei toracale, in special, prin exercitii de extensie;
– asuplizari cervico-dorso-lombare;
– tonifierea musculaturii abdominale, paravertebrale (erectorii spinali), musculatura pectorala si cervicala.
După scoaterea corsetului se vor face exercitii pentru corectarea mersului rigid, fără torsiuni din trunchi, apoi se trece la mersul normal cu răsucirea trunchiului la fiecare pas, ducând înainte simultan braţul şi piciorul opus acestuia.

RECOMANDĂRI:
– dormitul pe un pat tare după scoaterea corsetului, efectuarea sporturilor cu mingea şi în special cele care necesită întinderea trunchiului: baschet, volei, handbal şi nataţie;
– educarea pacientului este esentiala pentru masurile de “igiena” a spatelui, ameliorarea posturii si efectuarea kinetoterapiei;
– evaluari individualizate clinice si/sau radiologice la 6 – 12 luni;
– repaus sportiv – se impune la varsta 11-13 ani pentru fete si 13-15 ani pentru baieti, se poate practica inotul;
– tratament antiinflamator (non-steroidian);
– kinetoterapie si reeducare posturala;
– uneori este necesara ortezarea (corset tip Milwaukee) – in cazul hipercifozelor evolutive, de obicei este necesar pana la 2 ani de tratament.

Tratament chirurgical este extrem de rar, in general recomandat la curburi extrem de mari (70-75 grade) asociate cu durere severa si aparitia tulburarilor neurologice.

 

30 Responses to “Maladia Scheuermann (hipercifoza juvenila)”

  1. andrei Says:

    buna ziua, sunt unul din oamenii care sufera de aceasta boala si as vrea sa stiu unde as putea merge petru un control amanuntit si un eventual tratament. Multumesc

    • ioanadeea Says:

      Buna, eu lucrez la Institutul National de Recuperare Medicala Fizica din strada Sf. Dumitru, ca reper rest. Carul cu Bere sau Teatrul de Comedie, etajul 1, sala kinetoterapie, ambulator.
      Programul in care ma poti gasi este: luni, miercuri, vineri: 8-14 si marti, joi: 14-20.
      Dc. ai radiografii facute recent le poti aduce si eventual un bilet de trimitere de la medicul de familie catre institutul asta de recuperare.
      Astept intrebari dc ai nelamuriri privind locatia.
      Zi buna, Andreea Popa.

  2. Multumes pentru ca exista un astfel de articol…

  3. Ion Says:

    Buna ziua doamna doctor.Din 2005 mi sa depistat dar si sufeream de aceasta boala.In 2011 am urmat tratament la INN din Chisinau trecind radiografia regiunii toracice a col.vertebral.in 2 incidente/schimbari degenerative toracale usoare,dereglari statice regionale moderate/inclusiv consecintele maladiei Scheuerman-Mau.Lucrez prof.de chimie sunt permanent in miscare boala iradieaza in fesa si piciorul drept.Cum as putea sa ma mentin in forma si cit de des trebuie sa ma tratez .Ion Dolgoter

    • ioanadeea Says:

      durerea din fesa si picorul drept este din coloana vertebrala, mai exact aveti o pensare de sciatic, pensare care radiaza in picior si fesa.
      ca metoda de prim ajutor va pot sfatui sa dormiti numai pe partea dreapta (partea care doare) cu genunchii la piept (pozitie fetala) si pe spate cu picioarele indoite si talpile pe pat. nu aveti voie pe burta si nici pe partea stanga, deoarece durerile se vor accentua. face-ti cum va spun, macar ca un experiment si ve-ti vedea ce diferente sunt.

      astept raspunsul dvs.

  4. Valiexe Says:

    Am 16 ani si practic un sport numit bmx. Consta in efectuarea sariturilor pe o bicicleta de dimensiuni mai mici care favorizeaza aceste tipuri de miscari. Din cate am inteles, pentru aceasta maladie se recomanda sporturi care implica saritul ca de exemplu: baschet, fotbal, handbal, etc. Intrebarea mea este: Credeti ca mi pot continua activitatea sportiva, pe care o practic de 2 ani? Tin sa spun ca vreau sa fac performanta in acest domeniu. Astept un raspuns, multumiri anticipate.

    • ioanadeea Says:

      Poti continua acest sport, de care vad ca esti tare pasionata, cu conditia sa faci kinetoterapie (gimnastica medicala) cu un profesor care chiar stie meserie. Aceasta maladie este foarte pacatoasa daca nu faci nimic ca s-o tratezi sau cel putin sa-i stopezi dezvoltarea…nimic nu se trateaza de la sine 😉 Incearca pe langa bmx, sa innoti cat poti de mult, orice stil, te va ajuta enorm…Multa bafta.

  5. George Says:

    Buna ziua,astazi am aflat si eu k am aceasta boala,am 24 de ani,practic fotbal de 2 ori pe saptamana si sala de forta de 4-5 ori,ce imi recomandati? Multumesc frumos

    • ioanadeea Says:

      buna seara, atentie cu sala de forta, nu prea este recomandata in cazul tau.
      Probabil ai facut o radiografie pe baza careia ti s-a pus acest diagnostic…te sfatuiesc sa incepi un program de kinetoterapie, pt ca aceasta maladie poate fi tratata numai prin gimnastica medicala. Eu nu-ti pot face un program de exercitii fara sa fi vazut radiografia sau prin internet, imi pare rau.
      Dar poti veni la spital…numai bine.

  6. Dragut Constantin Robert Says:

    Dragut Constantin Robert
    Buna ziua.
    Am si eu o problema de aceasta natura, si mi-ar fi foarte util un sfat din partea dumneavoastra.
    Am 28 de ani, si de circa 2 ani de zile am dureri de spate, undeva in zona centrala a coloanei vertebrale. Durerile apar noaptea (fff putin in decursul zilei), in special spre ivirea zorilor , in timpul somnului si devin uneori foarte greu de suportat.
    Am fost la un medic ortoped in Pitesti, si mi-a spus ca am sechele Sheuremann. Am umat o recuperare (fizioterapie 10 sedinte) timp de 2 sapt in urma cu 6 luni: sedinte de electrostimulare, un fascicul luminos albastru laser cred era, si gimnastica medicala. O perioada mi-a fost bine, insa de vreo luna durerile au aparut iarasi. Ce ma sfatuiti sa fac ? Va rog daca se poate sa ma ajutati in aceasta privinta. Mentionez ca o perioada de 6 ani am facut si sala (forta) care probabil a accentuat durerile.

    • Dragut Constantin Robert Says:

      Mai mentionez si faptul ca frigul, curentul imi accentueaza durerea. Imi recomandati sa continui cu exercitiile de gimnastica medicala care le-am invatat pe parcursul fizioterapiei? Recunosc ca am fost lenes si nu am continuat cu ele, desi mi s-a recomandat acest lucru.

      • ioanadeea Says:

        Robert afectiunea de care tu suferi se trateaza NUMAI prin kinetoterapie si ma refer la o perioada destul de lunga…frigul, curentul si umezeala accentueaza simptomele. Continua programul de gimnastica medicala si vei vedea rezultatele….mult succes.

    • ioanadeea Says:

      De sala nici nu mai poate fi vorba…laser se numeste procedura pe care ai facut-o…masaj ai avut? continua kinetoterapia 6 luni, dupa care ar trebui sa-ti faci alta radiografie si s-o compari cu cea actuala, pt a vedea imbunatatiri 😉 sau cel putin eu asa procedez.
      Numai bine.

      • Dragut Constantin Robert Says:

        Multumesc fff mult pentru sfaturi. Am sa reiau gimnastica medicala la domiciliu, deoarece am renuntat la ea (din neglijenta) dupa nici 3 saptamani, si acum realizez ca rau am facut. Masaj nu am facut, am luat legatura cu un kinetoterapeut din Pitesti, si am sa incerc ceva sedinte de masaj profesional, apropo ce tip de masaj imi poti recomanda (in mod normal ar trebui sa stie respectiva persoana, dar ….) ? Si o ultima intrebare; daca imi mai permiti : ai spus sa continui kinetoterapia 6 luni, te referi la masaj profesional si gimnastica medicala ? Pentru ca fizioterapie am facut 2 saptamani, 10 sedinte si d-na doctor mi-a spus ca deabia dupa 6 luni pot sa reiau alte 10 sedinte, si ca nu este intocmai bine sa-mi obisnuiesc organismul cu electrostimulare. Multumesc din suflet pentru sfaturi, esti extraordinara!!!

      • ioanadeea Says:

        deci, kinetoterapia presupune gimnastica medicala, electroterapia – proceduri de fizioterapie si electroterapie iar masajul – masaj terapeutic si cu asta ti-am raspuns la ambele intrebari 😉 tu ai nevoie de kineto, ATAT.
        dc nu gasesti un kineto bun, iti pot face eu un program, desi nu fac asta fara sa vad despre ce este vorba.

  7. Dragut Constantin Robert Says:

    Ar fi fost foarte util pentru mine sa vin la Bucuresti pentru un tratament cu adevarat profesionist, insa drumul …. Daca nu va da rezultate insa aici, local, in mod cert voi veni la Institut in Bucuresti. Multumesc inca odata ! Si tine-o tot asa, fff multi oameni au nevoie de sfaturile tale utile si profesioniste !!!

  8. Berencu Sandel Says:

    Buna ziua. Sunt Sandu B.din Galati. In urma cu 6 ani am fost diagnosticat ca sufar de maladia Scheurmann. Totusi nu sunt sigur ca am fost diagnosticat corec. Am dureri mari in zona lombara, mai ales la efort si la schimbarile de anotimp. Mentionez ca ocupatia de baza este de mecanic auto…(ridicat de greutati…frig…) Am facut radiografii, la care mi s-a spus ca problema e cam grava si in conditiile date , ar trebuii sa ma las de munca grea (efort….frig), eventual schimbarea domeniului de activitate. Aceste dureri si-au facut aparitia in viata mea cam pe la varsta de 13…15 ani. -In speranta ca ma veti putea ajuta cu ceva sfaturi ,sau indicatii….va multumesc anticipat.

    • ioanadeea Says:

      Cine a pus diagnosticul de maladie Scheuermann? daca evorba de un ortoped, ar trebui sa-l crezi, mai ales daca tinem cond de varsta frageda la care a debutat. Stiind ca ai aceasta maladie, ai facut vreodata recuperare medicala? pentru ca numai aceasta te va recupera si te va ajuta sa-ti mentii mobilitatea si forta musculara, care in timp sunt afectate.
      Incearca sa mergi la un centru de recuperare medicala si sa te vada un profesor kinetoterapeut sau un medic de specialitate.
      Multa bafta.

  9. Ruxandra Biro Says:

    Tatal meu are 74 de ani. A fost diagnosticat de tanar cu boala Scheuerman dar a reusit s-o tina sub control pana acum practicand inotul. Are o usoara cocoasa dar asta nu-l deranjeaza. Problema e ca de cateva saptamani (dupa un soc mecanic) a inceput sa aiba din nou dureri pe tot spatele si pe partile laterale. Durerile apar mai ales dupa ce sta in repaos un timp mai lung. Acum se trateaza cu aspirina si durerile il mai lasa, uneori complet. Dar apoi revin. Ce se mai poate face la varsta lui?

    • ioanadeea Says:

      Gimnastica medicala este raspunsul la intrebarea ta…sunt exercitii usoare, care cresc mobilitatea articulara si reduc durerile articulare si musculare.
      Aceasta este singura care il va ajuta.
      Numai bine.

  10. jurj petre marin Says:

    BUNA SEARA MA NUMESC SERGIU AM VIRSTA DE 15 ANI PRACTI FOTBAL DE PERFORMANTA DE 7 ANISI AM DESCOPERIT IN URMA UNEI R.M.N CA SUNT PREDISPUS LA BOALA DE SCHEURMAN SI NU CRED CA AS PUTEA SA RENUNT LA ACEST SPORT V_AS RUGA SA-MI INDICATI UN TRATAMENT PT. A NU SE ACCENTUA BOALA ASTA VA MULTUMESC MULT ASTEPT UN RASPUNS

    • ioanadeea Says:

      Buna Sergiu, trebuie sa faci gimnastica medicala pt prevenirea dezvoltarii acestei maladii, maladie care afecteaza in mod special coloana vertebrala. Deci nu trebuie sa renunti la fotbal, atata timp cat faci ceva pt corectarea deformatiilor vertebrale.
      Spor si numai bine.

  11. robert Says:

    Buna ziua!ma numesc Robert si am o problema in acest gen.Am coloana vertebrala deplasata in partea stanga destul de accentuat si cele doua oase din spatele umerilor usor iesite inafara.Am 21 de ani si de vreo 6 ani sufar de chestia asta.As putea rezolva problema?imi puteti spune daca stiti despre ce este vorba si daca mai pot face ceva ?Dati-mi niste sfaturi.multumesc foarte mult.

    • ioanadeea Says:

      buna Robert, coloana ta vertebrala nu este deplasata ci are o deviatie spre stanga, deviatie care se numeste scolioza dextroconcava. Tot ce trebuie sa faci este sa mergi la un doctor ortoped pt o consultatie si eventual sa-ti recomande sa faci o radiogarfie de coloana fata si profil pt a a vedea exact unghiul curburii si nivelul/stadiul afectiunii.

      multa bafta.

  12. Dumitru Andrei Bogdan Says:

    Buna ma numesc Andrei Bogdan am o sora de 16 ani care a aflat ca are maladia Scheuermann si i s-a recomandat sa faca operatie ca fiind singura solutie de rezolvare si apoi sa faca recuperare. As vrea sa aflu daca se poate face un TRATAMENT impreuna cu gimnastica astfel incat sa nu faca operatie.

    Va multumesc!

    • ioanadeea Says:

      Buna ziua, sfatul meu este sa incerce cu kinetoterapia si dc aceasta nu da rezultate, ceea ce este foarte putin probabil, abia atunci sa se gandeasca la o interventie chirurgicala…eu o pot ajuta doar dc vine la spital, bineinteles dc sunteti din Bucuresti. O zi frumoasa si bafta.


Lasă un răspuns

