Ioanadeea's Blog

Enjoy…

Cum trebuie sa manance un sportiv 1 Mai 2010

Filed under: Nutritie — ioanadeea @ 1:29 pm

Pentru cei care trateaza aceasta problema in gluma – raspunsul este simplu: „cu gura!”.
Pentru cei care inteleg importanta intrebarii, raspunsul este de asemenea simplu: echilibrat si optimizat.

Ce obiective trebuie sa realizeze un regim alimentar optimizat:
* trebuie sa fie realizat strict pentru persoana in cauza: regimurile „colective” pentru toata echipa pot functiona perioade de pana la 30 zile, apoi necesita interventia (ajustarea individuala) nutritionistului;
* sa fie in concordanta cu preferintele alimentare ale persoanei, cu cele religioase … si chiar cu bioritmul individului; un regim alimentar care nu indeplineste macar 50% din din acest obiectiv are sanse extrem de mici de a fi urmat, chiar daca este exceptional;
* sa realizeze un model general – un tipar – pe care persoana caruia ii este adresat sa il poata urma tot restul vietii (cu mici modificari);
* sa fie extrem de usor de urmat – sa nu necesite eforturi deosebite de procurare;
* sa mentina starea de sanatate, sau sa ajute la imbunatatirea acesteia;

Ce obiective trebuie sa realizeze un regim alimentar echilibrat:
* energia furnizata sa se apropie cat mai mult de necesitatile organismului – pe o perioada de timp rezonabila – acest obiectiv este dificil de realizat, dar nu imposibil, necesitand ajustari periodice – rezultatul fiind mentinerea greutatii optime;
* regimul trebuie sa asigure fara efort un echilibru intre principiile alimentare: glucide – proteine – lipide.
* regimul trebuie sa asigure un echilibru intre produsele alimentare de origine vegetala si cele de origine animala;
* trebuie sa existe un echilibru intre diferitele grupe de alimente – chiar daca nu toti nutritionistii mai sunt de acord cu aceasta afirmatie;

Obiectivele regimului alimentar la sportivi:
* asigurarea suportului biologic;
* promovarea sanatatii si cresterea randamentului sportiv;
* acoperirea nevoilor energetice corespunzatoare efortului sportiv suplimentar activitatilor cotidiene; (a se vedea capitolul „Alimentatia la sportivi” I.Dragan – Medicina Sportiva,2002)

Dar realizarea unui regim alimentar echilibrat si optimizat nu este un lucru simplu – fiind necesare urmatoarele etape:
* stabilirea starii de sanatate;
* examenul complet – privind dezvoltarea fizica – cu stabilirea diagnosticului si a modelului ideal;
* evaluarea alimentatiei actuale;
* evaluarea necesarului energetic;
* crearea efectiva a regimului;
* explicarea modului de utilizare;
* ajustari periodice – in functie de evolutie – la 3 luni (de necesitate) sau la 6 luni (obisnuit);

MODELUL PREZENTAT ESTE APLICABIL TUTUROR – INDIFERENT DACA FAC SPORT DE PERFORMANTA sau DE PLACERE, sau CHIAR PENTRU NESPORTIVI.

Anunțuri
 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s