Ioanadeea's Blog

Enjoy…

Cum trebuie sa manance un sportiv 1 Mai 2010

Filed under: Nutritie — ioanadeea @ 1:29 pm

Pentru cei care trateaza aceasta problema in gluma – raspunsul este simplu: „cu gura!”.
Pentru cei care inteleg importanta intrebarii, raspunsul este de asemenea simplu: echilibrat si optimizat.

Ce obiective trebuie sa realizeze un regim alimentar optimizat:
* trebuie sa fie realizat strict pentru persoana in cauza: regimurile „colective” pentru toata echipa pot functiona perioade de pana la 30 zile, apoi necesita interventia (ajustarea individuala) nutritionistului;
* sa fie in concordanta cu preferintele alimentare ale persoanei, cu cele religioase … si chiar cu bioritmul individului; un regim alimentar care nu indeplineste macar 50% din din acest obiectiv are sanse extrem de mici de a fi urmat, chiar daca este exceptional;
* sa realizeze un model general – un tipar – pe care persoana caruia ii este adresat sa il poata urma tot restul vietii (cu mici modificari);
* sa fie extrem de usor de urmat – sa nu necesite eforturi deosebite de procurare;
* sa mentina starea de sanatate, sau sa ajute la imbunatatirea acesteia;

Ce obiective trebuie sa realizeze un regim alimentar echilibrat:
* energia furnizata sa se apropie cat mai mult de necesitatile organismului – pe o perioada de timp rezonabila – acest obiectiv este dificil de realizat, dar nu imposibil, necesitand ajustari periodice – rezultatul fiind mentinerea greutatii optime;
* regimul trebuie sa asigure fara efort un echilibru intre principiile alimentare: glucide – proteine – lipide.
* regimul trebuie sa asigure un echilibru intre produsele alimentare de origine vegetala si cele de origine animala;
* trebuie sa existe un echilibru intre diferitele grupe de alimente – chiar daca nu toti nutritionistii mai sunt de acord cu aceasta afirmatie;

Obiectivele regimului alimentar la sportivi:
* asigurarea suportului biologic;
* promovarea sanatatii si cresterea randamentului sportiv;
* acoperirea nevoilor energetice corespunzatoare efortului sportiv suplimentar activitatilor cotidiene; (a se vedea capitolul „Alimentatia la sportivi” I.Dragan – Medicina Sportiva,2002)

Dar realizarea unui regim alimentar echilibrat si optimizat nu este un lucru simplu – fiind necesare urmatoarele etape:
* stabilirea starii de sanatate;
* examenul complet – privind dezvoltarea fizica – cu stabilirea diagnosticului si a modelului ideal;
* evaluarea alimentatiei actuale;
* evaluarea necesarului energetic;
* crearea efectiva a regimului;
* explicarea modului de utilizare;
* ajustari periodice – in functie de evolutie – la 3 luni (de necesitate) sau la 6 luni (obisnuit);

MODELUL PREZENTAT ESTE APLICABIL TUTUROR – INDIFERENT DACA FAC SPORT DE PERFORMANTA sau DE PLACERE, sau CHIAR PENTRU NESPORTIVI.

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s